Pályázati azonosító: NTP-MTI-14-0150
Pályázati kategória: „A matematika, a természettudományos és a műszaki, informatikai kompetenciák, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben”
Projekt címe: Tudatos élet tudományos alapon
Elnyert támogatási összeg: 1.000.000 Ft
A pályázati programért felelős személy: Árva Nagy Sándorné
A pályázat pénzügyi megvalósításáért felelős személy: Dr. Kereszty Ágnes
Partnerek:
- Környezeti Információs Központ
- Bodnár Bertalan Természet és Környezetvédelmi Oktatóközpont
- Hódmezővásárhelyi Szent István Alapítvány
Program fejlesztési igényei: Célunk, hogy a természettel harmonikus kapcsolatot kialakítani tudó, az egészséget fontosnak tartó embereket neveljünk. Oktatási módszereinkben az 21. századi technikáknak helyet adunk, tesszük mindezt oly módon, hogy az oktatás szolgálatába állítjuk a minden diák kezében ott lévő okostelefonokat. Régóta kívánatos lenne egy olyan tehetséges csoport összeállítása a diákok közül, akik tudományos megalapozottsággal felvértezve hírvivői lennének a programsorozatnak, ennek a tehetséges csoportnak a tudását szeretnénk a pályázat kereteiből megalapozni.
Programok:
Foglalkozás megnevezése |
Foglalkozás időpontja (dátum) |
Foglalkozás helyszíne |
Foglalkozás témája |
Foglalkozást megvalósító szakember |
Megnyitó |
14.00-14.45 |
Mártély, Bodnár Bertalan Természet és Környezetvédelmi Oktatóközpont |
Célok ismertetése, program bemutatása, társas kapcsolatok kialakítása, ismerkedés |
Csaláné Böngyik Edit és Mihály Orsolya |
Ismerjük meg a fényt! |
14.45-15.30 |
Mártély, Bodnár Bertalan Természet és Környezetvédelmi Oktatóközpont |
Megismerkedünk a napból jövő sugárzásokkal: Brain stormingból kiinduló irányított ismeretátadással kialakítjuk az egyes programnapok struktúráját. Megnézünk egy részletet az Öveges 33-ból, ahol innovációs versenyen eredményesen szereplő diákok mutatnak be ötletes kísérleteket. |
Csaláné Böngyik Edit és Mihály Orsolya |
Tanösvénytúra, geolokációs játékokkal |
16.00-17.30 |
Mártélyi vízi tanösvény |
Ismerkedés a geolokációs játékokkal Mártély természeti értékein keresztül: a vízi tanösvényen elsétálva munzee/QR kódokat kell begyűjteniük (ezeket előzetesen telepítjük), a megtalált munzeek mellett qr-kódokba rejtett információkat kell megfejteniük. |
Csaláné Böngyik Edit és Mihály Orsolya |
Csillagtúra |
20.00-21.30 |
Mártélyi tanösvény |
Csillagképek, csillagjegyek megismerése a Google Sky Map segítségével. Előzetes feladatként QR kódba rejtett feladatokat kell párban megoldaniuk, majd elsétálva a vízpartra betöltjük az alkalmazást, megkeressük a tavaszi csillagképeket, megismerkednek azok mitológiai történetével, az alkalmazásba beépített képgaléria segítségével megkeressük a legközelebbi galaxist az égbolton. Az éjellátó segítségével megfigyeljük az éjjeli állatokat, vagy a csapattársakat sötétben, ezzel visszakapcsolva a fény megismerésével kapcsolatos délelőtti programra. |
Csaláné Böngyik Edit és Mihály Orsolya |
2. nap |
|
|
|
|
A fény szerepe a növények életében |
8.30-10.00 |
Mártély, Bodnár Bertalan Természet és Környezetvédelmi Oktatóközpont |
Növényi szervek vizsgálata mobiltelefon/tablet mikroszkóppal: különböző növényi szerveket fogunk megvizsgálni mobiltelefonra/tabletre szerelhető lencsék segítségével. A tudás szintetizálásához problémamegoldó feladatokat állítunk össze. |
Csaláné Böngyik Edit és Mihály Orsolya |
A fény szerepe az ember életében |
10.30-12.00 |
Mártély, Bodnár Bertalan Természet és Környezetvédelmi Oktatóközpont |
Látásvizsgálatok (térérzékelés, optikai csalódások, vakfolt vizsgálata, térbeli tájékozódás vizsgálata kiscsoportos foglalkozás keretében), szem boncolása: Ráhangolásként bingó játékkal indítunk, amit a diákok igényeitől függően papíron, vagy digitálisan is játszhatnak. Ezután előre összeállított kísérletek megismerésén keresztül kell csoportmunkában problémafeladatot megoldaniuk. A csoportmunka heterogén, kooperatív csoportmunka lesz. Megismerkednek a szem felépítésével, marhaszemet boncolunk, valamint megtekintünk egy filmrészletet arról, hogyan látnak az állatok. (kutya, macska, rovarok) |
Csaláné Böngyik Edit és Mihály Orsolya |
Kísérletek fénnyel |
13.00-14.30 |
Mártély, Bodnár Bertalan Természet és Környezetvédelmi Oktatóközpont |
Fizikai és kémiai kísérletek elvégzése: spektroszkópot készítünk egyszerű háztartási anyagokból (doboz, ragasztó, CD lemez), az elkészült eszközökkel megnézzük a különböző izzók színképét, következtetünk az izzók kiválasztásának szempontjaira. |
Csaláné Böngyik Edit, Mihály Orsolya |
3.nap |
|
|
|
|
Színek az ételeinkben |
10.00-10.45 |
Hódmezővásárhely Környezetvédelmi Információs Központ |
Növényi színanyagok vizsgálata: oszlopkromatográfia, papírkromatográfia bemutatása. A kísérleteknél kiemelt szerep jut az élelmiszerekből kimutatható színanyagok vizsgálatának: sárgarépa karotintartalmát, spenót klorofilltartalmát oszlopkromatográfiával vizsgáljuk, valamint megnézzük a bodzabogyó és a vörösbor antociántartalmát paírkromatográfiával, amivel bizonyíthatjuk a borok eredetiségét. |
Csaláné Böngyik Edit |
Színanyagok és egyéb adalékok |
10.45-11.30 |
Hódmezővásárhely Környezetvédelmi Információs Központ |
Élelmiszercímke elemzések készítése: jelzések megismerése (magyar termék, magyar termék nagydíj, hungarikum díj), adalékok egészségre gyakorolt hatása, energia és tápérték jelölések értelmezése. Ismereteik birtokában ki kell választaniuk egy városunkban hagyományos ételt, amit szívesen fogyasztanának, elemezniük kell a felhasználható alapanyagokat. |
Csaláné Böngyik Edit |
Kémia az asztalunkon |
11.30-13.00 |
Hódmezővásárhely Környezetvédelmi Információs Központ |
Molekuláris gasztronómia bemutató: a szakácstudomány ezen ága mély kémiai alapismereteken nyugszik, látványos és érdekes, motiválóan hat rájuk. Megismerkedhetnek a szárazjég felhasználási lehetőségeivel. Bemutatásra kerül a kálcium-klorid oldatban készíthető zselégyöngyik technológiája, a különleges ízek és formák párosításának lehetőségei. |
Kis Ferenc |
Problémamegoldó feladatok kompetenciaalapon |
13.30-15.00 |
HSZI Corvin Mátyás tagintézménye |
Nap és a fény: Ráhangolás egy kis fénypárbajjal,ezután kísérleteken keresztül a diákok megismerkednek a Napból jövő sugarak földi életre gyakorolt hatásaival (UV sugarak hatása) majd a tapasztalatokat komplex feladatlap segítségével rendszerezik. Problémamegoldó feladat: Ötletroham segítségével összegyűjtjük a Holdról és a világűrről tanultakat majd egy felvetett problémát csoportfoglalkozás keretében megoldunk és megvitatunk. Probléma felvetés: Hogyan éljük túl a Holdat? |
Mihály Orsolya |
4. nap |
|
|
|
|
Élelmiszerpazarlás kontra tudatos vásárlás |
8.30-9.15 |
Hódmezővásárhely, Téglagyári kubik tanösvény |
A diákok előzetes véleménye alapján kiválasztott étel előkészítése, pazarlási lehetőségek megvitatása és elkerülése. |
Török Ferenc |
Tradicionális ételek és ételkészítési technikák |
9.15-10.45 |
Hódmezővásárhely, Téglagyári kubik tanösvény |
Az étel elkészítése, közben ismerkedés a Tanösvényen is fellelhető kemencetípusokkal, népi ételkészítési technikákkal, majd az elkészült étel elfogyasztása |
Török Ferenc |
Értékőrzés: fotózás |
11.30-13.00 |
Hódmezővásárhely, Téglagyári kubik tanösvény |
Fény és árnyék: fotózási technikák bemutatása |
Szalai Tünde |
Játszunk együtt! |
13.00-13.45 |
Hódmezővásárhely, Téglagyári kubik tanösvény |
A diákok közösen különböző memóriát és vizuális differenciálást fejlesztő, környezetvédelemmel és vendéglátás szakmával kapcsolatos fejlesztő játékokat játszanak; Szóbeszéd, varázsfészek,szakácskereső, védd meg a földet, vigyázz rám |
Nagyné Száraz-Nagy Edit |
5. nap |
|
|
|
|
Digitális képszerkesztés |
10.00-11.30 |
HSZI Corvin Mátyás tagintézménye |
PhotoStory 3 - ingyenes és a Windows Live Movie Maker technikák megismerése, alkalmazása saját fotók megszerkesztésére. |
Bodzsár Mihály |
Bemutató elkészítése |
11.30-13.00 |
HSZI Corvin Mátyás tagintézménye |
A négy nap alatt készített fényképekből a csoportok elkészítik a saját kis "élmény özönüket" |
Bodzsár Mihály |
Program zárása |
13.00-14.30 |
HSZI Corvin Mátyás tagintézménye |
A program zárásaként a diákcsoportok bemutatják az elkészített élménybeszámolójukat a tanáraiknak, a meghívott vendégeknek, az érdeklődő szülőknek és diáktársaiknak. A programban résztvevők értékelik a projekthetet. |
minden szakmai megvalósító |